Staňte sa členom ZachejClubu
a získajte množstvo výhod.
Označte si svoje obľúbené produkty a oni tu budú na Vás čakať. Hľadajte ikonu srdiečka pri každom produkte.
Váš košík je prázdny
Pridajte si tu produkty a vyčarte úsmev košíku.
Raz, keď som viedol seminár, ma oslovila istá žena menom Diane, ktorá mi povedala o dvoch inžinieroch v jej spoločnosti. Títo špičkoví zamestnanci sa pohádali a odmietli spolu ďalej pracovať. Keď sa zdráhali spolupracovať na drahej zákazke z oblasti poradenstva, týchto mužov potom niekoľko hodín osobne presviedčal sám riaditeľ. Keď neuspel, zavolal si na pomoc aj manažéra ľudských zdrojov a potom externého poradcu. Všetky snahy zlyhali. Patovú situáciu neukončila dokonca ani hrozba prepustenia z práce.
Diane mi povedala, že nedávno vo svojom zbore absolvovala kurz zmierovania podľa Biblie a cítila, že ju Boh volá, aby pomohla týmto inžinierom. Niekoľko dní sa tejto myšlienke bránila, ale nakoniec pocítila nutkanie osloviť týchto dvoch mužov a ponúknuť im pomoc pri riešení ich sporov. Bola prekvapená, keď s tým súhlasili, a v to popoludnie sa všetci traja stretli v prázdnej konferenčnej miestnosti.
Spočiatku boli obaja muži zdržanliví a zaujali obranný postoj, ale keď sa Diane modlila za vedenie a pomaly ich premyslenými otázkami privádzala k rozhovoru, nakoniec sa ukázala príčina ich konfliktu. Bývalý nadriadený závidel obom inžinierom ich blízky pracovný vzťah a klamal každému z nich o tom druhom, aby podkopal ich vzájomnú dôveru. A keďže ani jeden z mužov nešiel za tým druhým, aby sa porozprával o výrokoch nadriadeného, vznikla medzi nimi priepasť.
Keď Diane pomohla každému mužovi uvedomiť si, ako nesprávne odsúdil toho druhého, múry sa zrútili a otvorili tak cestu k úprimnému vyznaniu a odpusteniu. Na druhý deň riaditeľovi oznámili, že sú pripravení začať spolupracovať na poradenskom projekte.
Diane mi tento príbeh vyrozprávala o rok nato. So širokým úsmevom mi povedala: „Keď moji kolegovia počuli, čo sa stalo, mnohí z nich ma oslovili a pýtali sa na ‚tajomstvo‘ môjho prístupu. Za posledných dvanásť mesiacov som tak mala viac príležitostí ukázať ľuďom Ježiša, ako sa mi ich dostalo za posledných desať rokov!“
Práca na mierových riešeniach konfliktov nie je našou prirodzenou ľudskou reakciou. Niektorí ľudia vnímajú konflikt ako nebezpečenstvo, ktoré im hrozí, že im podrazí nohy a zanechá ich dobitých a doráňaných. Preto reagujú tak, že sa zo všetkých síl snažia zo situácie uniknúť. Iní vnímajú konflikt ako prekážku, ktorú treba rýchlo a úplne zdolať, aj keď tým ubližujú iným.
Existujú však aj takí, ktorí sa na konflikty pozerajú z radikálne odlišnej perspektívy. Zmierovatelia vnímajú konflikt ako príležitosť na riešenie problémov spôsobom, ktorý nielenže prináša úžitok všetkým zúčastneným, ale aj ctí Boha. Používajú konflikty, aby oslavovali Boha, slúžili druhým a stali sa podobnejšími Kristovi. Chytajú sa každej príležitosti posilniť vzťahy, zachovať cenné zdroje a urobiť zo svojho života jasný dôkaz Kristovej lásky a moci.
Existujú tri základné spôsoby, ako ľudia reagujú na konflikty. Buď sa rozhodneme utiecť, zaútočiť, alebo uzavrieť mier. Tieto odpovede môžu byť usporiadané do krivky, ktorá pripomína kopec alebo „klzký svah“. Na ľavej strane kopca nájdeme únikové reakcie na konflikt. Na pravej strane sú útočné reakcie. A stred, vrchol svahu, tvoria zmierovacie reakcie.
Keď dôjde ku konfliktu, niektorí ľudia si volia útek. Iní sa snažia za každú cenu vyhrať. Zástanca pokoja chce dosiahnuť zmierenie, to znamená obnovu a nápravu poškodených vzťahov.
Predstavte si, že je tento kopec pokrytý ľadom. Ak sa posuniete príliš doľava alebo doprava, stratíte pevnú pôdu pod nohami a skĺznete dolu svahom. Čím ďalej smerujete do strany, tým rýchlejšie skĺzavate. Rovnakým spôsobom bude pravdepodobne nasledovať extrémnejšia reakcia po úteku alebo útoku. Táto reakcia zvyčajne situáciu ešte zhoršuje a vedie k zrýchleným reakciám na oboch stranách. A čím extrémnejšie sú vaše reakcie, tým väčšie škody všetci utrpia.
Zatiaľ čo našou prirodzenou ľudskou reakciou na konflikt je útek alebo útok, konflikty v skutočnosti rieši iba zmierovanie. Únikové alebo útočné reakcie len zriedka vyriešia problémy. Aj keď sa môže zdať, že ich odstránia, úľava je zvyčajne dočasná. A či už utečieme, alebo zaútočíme, zvyčajne sa rozlúčime s celým vzťahom alebo aspoň s jeho časťou. Koľkokrát vás úniková alebo útočná reakcia odcudzila od ľudí, ktorých máte najradšej?
Zistil som, že keď pri konflikte za každú cenu siaham po zmierovacích reakciách, môžem očakávať oveľa väčšiu pravdepodobnosť pozitívnych výsledkov. Keď totiž použijem zmierovaciu odpoveď, presúvam svoju pozornosť zo seba alebo z toho druhého na nás oboch. Dbám na záujmy všetkých zainteresovaných, no najmä na tie Božie, a pri riešení problému pracujem na vzájomnej zodpovednosti. Úsilie o pokoj oveľa viac umožňuje dosiahnuť ozajstnú spravodlivosť a skutočnú harmóniu. A tak je omnoho pravdepodobnejšie, že nakoniec dospejem k zmiereniu. Zmierovanie je teda naša najlepšia šanca, ako zabrániť tomu, aby sa konflikt vymkol spod kontroly.
Práve teraz máte príležitosť naučiť sa lepšie reagovať na konflikty. Každý môže predstierať pokoj – alebo pokoj narušiť. Lebo ak sa ocitneme v bolestivom konflikte, na to, aby sme naň zareagovali rýchlym útekom alebo brutálnym útokom, netreba vynakladať žiadne úsilie. Zmierovanie nám však skutočne ponúka nový spôsob, ako zvládnuť konflikty každého druhu.
Ak si chcete zachovať nadhľad nad konfliktom – zostať na vrchole klzkého svahu –, je dôležité, aby ste vedome čerpali z Božích zdrojov. Keď sa budeme učiť o špecifi ckých nástrojoch zmierovania, požiadajte Boha, aby vám pri konflikte pomohol vnímať váš vlastný prirodzený impulz na útek alebo útok. Poproste ho, aby vám pomohol priznať si potrebu naučiť sa odpovedať lepšie. Potom, pevne zakorenení do evanjelia ako do sily na skutočné zmierenie, sa môžete naučiť aplikovať Božie praktické kroky k vytváraniu pokoja. A zároveň objavíte skutočné odpovede na otázku: „Ako to mám vlastne vyriešiť?“
Úsilie o zmierenie vychádza pri riešení problémov každodenného života z evanjelia a Božích princípov. Praktické zmierovanie zahŕňa štyri dôležité otázky – otázky, ktorých odpoveďou sú princípy nazývané štyri V. Sú to tieto:
→ Ako sa môžem v tejto situácii zamerať na Boha?
V 1: Velebou Boha.
→ Ako môžem prevziať zodpovednosť za svoj podiel na konflikte?
V 2: Vyhodením brvna zo svojho oka.
→ Ako môžem pomôcť iným prevziať zodpovednosť za ich podiel na konflikte?
V 3: Vľúdnym napomenutím.
→ Ako môžem odpustiť a dospieť k prijateľnému riešeniu?
V 4: Vykročením k zmiereniu.
Uprostred konfliktu je ľahké zabudnúť urobiť správnu vec, pretože naša hriešna povaha nás podnecuje robiť nesprávne veci. Dané štyri otázky nás preto upozorňujú na problémy, ktorými sa musíme vo vážnom konflikte prelúskať – a štyri V nás zároveň učia praktickým veciam, ktoré treba urobiť. Tieto princípy nám prezrádzajú, kto čo robí, kto čo hovorí a kedy. Za posledné tri desaťročia som ich použil v stovkách konfliktov a ešte som sa nestretol so situáciou, v ktorej by neposkytovali praktické a účinné usmernenie. Či už som čelil rozbitému korporátnemu systému, rozdelenému spoločenstvu veriacich, vzdorovitému tínedžerovi alebo manželstvu na pokraji krachu, štyri V vždy vytyčovali lepšiu cestu.
Tento úryvok pochádza z knihy Riešenie každodenných konfliktov, ktorú si môžete kúpiť na Zachej.sk.
Staňte sa členom ZachejClubu
a získajte množstvo výhod:
Doručenie zadarmo nad 39 €
pri platbe vopred (platí pre vybrané služby)
Zľavy za vernosť
Zľava na novinky 10 %
História objednávok
Za každý nákup 3 % do peňaženky
Prelistovanie kníh
Nákup e-kníh a audiokníh
Pridávanie do Wishlist-u
Overené zákazníkmi
Ďalšie hodnotenia100%
dodacia lehota
kvalita komunikácie
* hodnotenia za posledných 90 dní
ShopRoku 2021
Finalista - Knihy a e-čítanie
ShopRoku 2020
Finalista - Knihy a e-čítanie
ShopRoku 2019
Finalista - Knihy a e-čítanie
ShopRoku 2018
Víťaz - Knihy a e-čítanie
ShopRoku 2017
Víťaz - Knihy a e-čítanie
ShopRoku 2016
Víťaz - Knihy a e-čítanie
ShopRoku 2015
Finalista - Knihy a e-čítanie
ShopRoku 2014
Finalista - Zábava